måndag 27 april 2015

Planterat första plantorna utomhus och bilder från Kävestadagen.

Hej igen!
Nu är det över en månad sedan jag skrivit något i min blogg, ja ibland blir man lite trött och tappar orken när man är en gammal tant. Nu ska jag försöka att komma igång igen och jag vill tacka min bästa kompis och hennes man som vi var bjuden till häromdagen. De hade sparat alla bilder jag ritat och visade oss
dem på tv-skärmen och då kom lusten att blogga tillbaka. Tack också för god mat och en mycket trevlig kväll.
Det kanske var odlingstunneln som fick mig att tappa sugen en stund, då vi ju fick montera ner den då det blåste och jag var rädd att den skulle ge sig av till grannen. Nu har vi i alla fall satt upp den igen, fortfarande lite provisoriskt, men med många spännband, jordankare, grus och leca-block har den dock stått pall för blåsten. Vi ska göra en bättre lösning när tid finnes men just nu har det varit fullt upp ett tag.
 Potatisen måste skötas, den har stått på verandan sedan den 30 mars. Den ska vattnas fyllas på jord, täckas över på kvällar och avtäckas på morgonen. Med den trivs trots att det är minusgrader ibland på natten. Det ska ju bli spännande att se om det blir någon potatis också.
I odlingstunneln växer det så det knakar. Här är allt ifrån slanggurka, tomater och kål till sallad, melon, chili och paprika m.m. Men här måste växter hela tiden omskolas, vattnas och täckas vid risk för frost. Alla växter har nu för länge sedan fått flytta ut och idag har jag börjat med att plantera ut de första plantorna på friland. 
Det blev brysselkål som först fick prova på lyckan att planteras ute. Jag har fyra plantor brysselkål till vänster som har övervintrat ute. Jag vill nu se om de kan växa upp, blomma och ev. ge frö till nästa års odling.
De nya små plantorna är verkligen inte stora än, men jag har flera kvar i tunneln om det nu inte lyckas att få dessa att överleva. Jag har gjort små burar av gamla garderobskorgar från loppis som jag klär med väv (typ gardintyg) de är otroligt bra att ställa över växter som skydd mot kyla men som ändå släpper igenom regn. Jag har även sådana i odlingstunneln för att skydda växterna mot kyla.
I varmbänken växer det också bra. Den håller ca. 15 grader och det verkar alla växter gilla. Jag lägger över fönster på natten.
 Jag har börjat skörda rädisor, sallad, pak choi och mangold. Men snart går även dillen att skörda.
Jag har faktiskt en växt kvar inne och det är Rankspenaten vars frön jag först hade i kylen innan sådd. Det blev bara tre frön som lyckades gro och nu har jag tre plantor som väntar på att få komma ut. Jag provade så dem förra året för första gången och då blev det bara en planta och den har nu tittat upp ute redan. Jag har dock inte skördat den någon gång ännu så det ska bli kul när man kan prova. Den är alltså en flerårig spenat.

I skolan har jag jobbat på med mina smycken inför Kävestadagen som gick av stapeln i lördags.
 


                                         Här kommer lite bilder ifrån utställningen på Kävestadagen.
Jag gjorde en slags lökmobil av alla mina screentryckta löktyg.
 Halsbanden hängde jag upp i en ring kallad "Vegofesten".
Tre vita skålar "Galopp" är rakubrända och det svarta är från hästhår som jag dragit med på faten med när de är brända och just kommit ut ur ugnen.
Ugnen är gjord av en tunna och värms med gasol.
" Nytt liv" heter de två som står i fönstret och kallas för naked raku och är också brända i rakutunnan.
De två vita/svarta på bänken är Obvara och är doppade i en blandning av mjöl, jäst och vatten efter att de är brända.
                                     
Min mosaik är nu äntligen klar "Solrosor" och "Vitlök" den längst till vänster har en kille i min klass gjort.

Några av mina tavlor som var med på utställningen var "Skalbaggar
"Sländan"
"Nyfiken trädkramare"
och ett "Kävestaminne" 
Ja, det var allt för denna gången och det blev ju en hel del. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar