tisdag 17 mars 2015

Första sådd och plantering i odlingstunneln.

Igår var jag och hämtade mera hästskit och i dag var jag och köpte jord och en del frö som saknades så kunde jag äntligen göra min varmbänk färdig. Jag vet att man inte ska så och plantera i den än men jag kunde inte hålla mig. Går det åt pipsvängen så sår jag väl nytt.
Det var redan 9.4 grader i varmbänken ikväll när jag kom hem och bara 7 grader utomhus. I odlingstunneln var det 14 grader, så det gör skillnad att ha den. I morse var det bara 0 grader i odlingsbänken och -2 grader utomhus.
I varmbänken har jag planterat små Pak Choiplantor och sått Machesallad, rädisor, persilja, dill, mangold, ruccola, portlak och tre sorters sallad. Det fick rum mer än jag räknat med. Jag hann också med att så en massa andra saker som ej hunnits med. Vitkål, broccoli, grönkål och brysselkål, men dom har jag ställt inne tills dom gror och kommit upp. Men det är ju så skönt att kunna stå ute i odlingstunneln och hållas med jord och plantering.



I skolan: Igår blev jag färdig med mina järnsmycken som jag hållit på med ett antal veckor, men vi har ju silversmide endast måndag och tisdag och det tar lite tid allt man ska göra.
Jag blev ganska nöjd med dem, kanske inte några smycken jag kommer att använda eftersom jag just inte använder smycken. Jag gillar ändå färgerna som blir när man tar linolja på och bränner med gasolen, men det har jag nog tjatat om förut.
Jag gjorde färdigt en ring i silver som min dotter ska få, den var för liten först så jag har fått knacka ut den. Hoppas nu den passar för hon har fått prova den ett oräkneligt antal gånger. Det är inte kul om den blir för stor när man försöker banka ut den, då får man ju såga upp den sedan löda igen och göra om hela den processen.
Vi fick ett nytt tema att jobba med när vi gjort klart länken. Det var att göra smycken inför Vegofesten den 9 maj i Örebro  som vi kan delta i om vi vill. Jag började att göra några tomatsmycken, kanske inte så vackra men väldigt roliga att göra. De är utsågade i järn och gasolbrända med färgad linolja. Jag har visst fastnat för det. 

Ja, nu har jag inte mer att förtälja idag. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar