måndag 2 mars 2015

En skottkärra full med Kärleksört.



Härligt idag kunde jag äntligen ta fram skottkärran, det blev ett helt lass med vissen Kärleksört att lägga i botten på min varmbänk.

Varmbänken har jag byggt av lecablock, det är tänkt att den ska stå inne i min nyinköpta odlingstunnel som jag ska sätta upp någon varm och skön dag. Jag ska åka och hämta massor med hästskit och lägga i varmbänken och sen på med lite jord som jag sedan sår och planterar i. På med plastlock och det blir varmt och skönt därinunder. 


Passade på att ansa lite i kryddlandet, timjan och salvia ser ut att ha klarat vintern bra. Mums va gott.

I trädgårdslandet har vitlöken börjat visa sig lite, den satte jag i höstas och jag ska försöka sköta den lite bättre i år för i fjol blev inte lökarna så värst stora. Kanske för lite vatten?
Vintersalladen ser också ut att ha klarat sig bra. Fint då kan vi snart skörda färsk ekologisk sallad.
En liten Julros har börjat göra små blomknoppar den vill nog ha lite sol.
Min fina grönkål är nu ett minne blott. Trots att jag lagt odlingväv över så har rådjuren lyckats äta upp det mesta av det som jag inte skördat. Rådjuren har i alla fall varit fina att titta på alldeles utanför husknuten så det får man väl bara gilla.

I skolan har vi haft worshop i silversmidet på förmiddagen. Vi gjorde pappermodeller genom att klippa småbitar som vi bytte med varandra och sedan limmade ihop till ett halsband. Sedan fick vi olika kroppstema att jobba utifrån och göra ett smycke i kartong. Jag fick magen och det är inte lätt att göra en prydnad till den som ni ser av resultatet.

På eftermiddagen fick vi en ny uppgift att ge oss i kast med. Vi fick välja på två alternativ, som ni ser ovan. Jag valde alternativ ett och gjorde en liten skiss som blir en fortsättning på det jag arbetade med förra veckan. Skillnaden blir att jag kommer att bearbeta järnet så att bitarna blir lite rundade som den som ligger bredvid skissen. Jag fortsatte sedan på halsbandet från förra veckan men blev inte färdig och heller inte så nöjd. Får jobba vidare med det imorgon eller kanske börja på den nya uppgiften.
Oj, det blev ett långt och händelserikt inlägg idag men vissa dagar är det mycket som händer. 

Ha det bra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar