söndag 15 mars 2015

Varmbänk och odlingstunnel.


Igår var jag och hämtade första lasset med hästskit till varmbänken. Jag har två stora baljor som jag fyller och kör i kofferten i min bil.
I varmbänken som består av två lager lecablock varvar jag hästskit och halm och överst lägger jag ett lager jord. Sedan vattnar jag med varmt vatten. Jag gräver ner en termometer i mitten av bädden för att kunna avläsa temperaturen. Hästskiten räckte bara till halva varmbänken så jag får åka en vända till i morgon och hämta mer.
Varmbänken ska stå i odlingstunneln. Jag har två fönster i plast som jag köpt på ICA som jag lägger över varmbänken. På så vis blir det ett bra skydd om det blir kalla nätter.
Jag gräver sängar på sidorna i tunneln till tomater, gurka, melon m.m. Jag fyller sängarna först med pinnar och gamla växtdelar som jag klippt ner från fjolårets växter (det blir fin, näringsrik och lucker jord med tiden) sedan fyller jag på med jord och hästskit från fjolårets varmbänk.
Sedan på med plasten på odlingstunneln som vi slet med en bra stund innan den hamnade rätt.
Äntligen klar, jag gör i ordning en planteringsplats inne i tunneln och nu kommer det genast att bli lite lättare att så, omskola och sköta om växterna när man slipper stå inne i köket med jord och krukor. Utomhus kan det vara lite kallt än att hålla på med sånt.


Till sist en liten rapport från fredagens arbete i skolan, då jag inte hann skriva något då det var barnbarnsfredag.
Vi hade grupparbete och i min grupp var vi bara två. Vi skulle göra en bild tillsammans och även göra en beskrivning på hur vi gått tillväga. Vi skulle vara minimalistiska när vi ritade bilden. Vi bestämde oss för att först göra en stor cirkel som vi sedan fyllde med små cirklar i rött, orange och gult.
Utanför cirkeln fortsatte vi med svarta cirklar. Det var en rolig uppgift som det är tänkt att nästa års elever ska få upprepa genom att läsa vår beskrivning. De ska försöka göra en likadan utan att se vår bild. Det blir spännande att se om det lyckas.

Kul att du kikade in!





  









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar