lördag 7 mars 2015

Vernissage.

Idag for vi på en liten utflykt. Min "fröken" i silversmide hade vernissage i Konsthantverkarnas lokal i Örebro. Hon skapar smyckekonst och det gillar jag verkligen, ett besök rekommenderas. Det finns ju också många andra konsthantverkare som ställer ut och säljer sina alster där så om man behöver en present finns det mycket att välja på. Otroligt inspirerande.
Vi var i Kumla och köpte en blombukett till en 90-åring som ska uppvaktas i morgon. Jag kan ju inte passera en blomsteraffär utan att köpa med något att odla. Hittade en påse Amandine sättpotatis som fick följa med hem, jag odlade den förra året och tyckte att den var supergod.
Min potatis Maria som jag satte ner i en hink den 23 februari har nu visat sig, men fort går det inte. Solen var är du?
Jag har en krukväxt som heter Gynostemma, även kallad "odödlighetens ört"
eller JiaoGu Lan. Den har använts i Kina och Japan i tusentals år och påstås ge ett långt liv i välmående och hälsa. Den har liknande effekter som Rosenrot. Man kan äta den som färsk eller göra te på den. Läs mer på Google om du är intresserad. Jag har ätit av den en längre tid och mår mycket bra av den (även om jag inte direkt önskar att bli odödlig). Den minskade i växtkraft i februari så jag har gjort ett uppehåll med skördandet och omplanterat den. Nu har den börjat visa några nya blad så snart är det dags att börja skörda, äta och bli pigg och glad igen. Jag längtar så!

Ja det var nog allt för denna gång ha det så bra. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar